
De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft een advies uitgebracht waaruit blijkt dat bij een dagelijks inname van plantensterolen of -stanolen het LDL-cholesterol in het bloed blijvend met 7 tot 10,5% verlaagd kan worden. Bovendien stelt EFSA dat margarineachtige spreads, mayonaise, saladedressings en zuivelproducten geschikte dragers zijn van plantensterolen of -stanolen. Dit advies kan door de Europese Commissie en de lidstaten gebruikt worden bij de beoordeling of producten met plantensterolen of -stanolen een gezondheidsclaim (artikel 14 claim) mogen dragen.
EFSA heeft studies over plantensterolen en -stanolen beoordeeld op een drietal aspecten. Deze aspecten zijn:
Op basis van meer dan 80 goed gecontroleerde studies beweert EFSA dat plantensterolen of -stanolen (beide stoffen zijn even effectief) het LDL-cholesterol in het bloed significant verlagen als de dagelijkse inname tussen de 1,5 en 2,4 gram ligt. Deze verlaging van het LDL-cholesterol heeft een positief effect op het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Deze daling wordt gerealiseerd binnen een tijdsbestek van 2 tot 3 weken en deze daling wordt gehandhaafd zolang de plantensterolen of -stanolen geconsumeerd blijven. Dit is in ieder geval aangetoond voor een periode van 85 weken.
Margarineachtige spreads, mayonaise, saladedressings en zuivelproducten (zoals melk, yoghurt met een laag vetgehalte en kaas) zijn geschikte levensmiddelen om sterolen en stanolen in te verwerken. Dit in tegenstelling tot andere voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen, brood, pasta en sinaasappelsap waar de werking van plantensterolen of -stanolen minder duidelijk is vastgesteld.
Meer nieuws over de rol van vet in een gezonde voeding: